Perjalanan Hidup Aku

~Coretan di kala suka duka ku bersama insan-insan sekeliling yang sentiasa di sisi ini walau dalam apa jua keadaan~

~Sayang Kamu Hingga Ke Syurga~

Monday, September 21, 2015

Roti Canai Sarapan Di Pagi Sabtu

Rasanya dah bertahun tk menguli roti canai, sejak kenal abg jual doh roti canai segera tu.Dh seminggu call abg tu tk dpt....msj pun dh tk dpt.....hmnnn dh tk kerja kat frozen food tu lagi kot.

Kalau dah teringin tekak ni memang tk boleh di tahan2.

Jumaat malam aku menguli utk sarapan pg sabtu.Cuti sekolah dh start lak tu. Aku menguli sekilo tepung.....aduhhhhhhh lenguh tgn....sakit jari jari aku menguli mlm ni.Tp tk per la esok blh mkn puas2.

Resepi pun aku ingat2 lupa....


Ni doh yg dah siap aku bulat2 kan ikut saiz yg di kehendaki.Aku buat besar genggam tgn aku.


Bila doh tu dh di bulat2 kan semua.Lumur kan doh2 tadi satu2 dengan planta.Mcm pic atas tu.Aku pun tak tau planta tu utk ape sebenarnya...yg pasti aku rasa supaya doh tu tk melekat antara satu sama lain dan melembut kan doh.

Dah siap doh di lumur dgn planta........aku tutup guna tudung saji.Esok baru la aku melepek nye.Nak menebor....aku mn pandai menebo mcm pakar2 roti canai.


Bangun pagi aku pun mula melepek roti2 canai utk sarapan En.Hb n anak2 aku.Heheheh lepek jgn tk lepek.Lipat jgn tk lipat..hihhihihihi..maka gitu la rupanya mcm dlm gambo tu jdi nya.....



Dah siap lepek boleh la kita msk atas kuali sampai msk.....
nak garing msk smp garing....tk suke garing msk ikut citarasa sendiri.
Biasa utk kami anak beranak....mmg tk kan kurang dr 10 keping.Cicah nye pulak sambal sardin. Biasa kalau dah sambal sardin...kompom2 blh cecah ke 15 keping skali lalu...hihihihihi

Bahan2 nye
*Sekilo tepung gandum
*2 sudu planta
*2 sudu susu pekat
*Garam di bancuh dengan air sejuk peti ais

Cara2 nye
*Gaul semua bahan dan uli hingga sebati dan utk doh yg lembut, uli la lama sikit dengan penuh kasih syg.Yg penting zikir jgn lupa utk mkn keluarga. :)

Thursday, September 17, 2015

Kaki Danish Kene Cucuk Dengan Pensel Tekan

Petang tadi balik rumah En Hb amik Danish dr rumah Kak Sal.Sampai rumah Danish mengadu kaki nya sakit. En Hb bising suruh aku tengok kenapa. Bila tengok nmpk mcm bengkak kecik membojol.Tanya Danish kenapa. dia jawab kawan dia cucuk dengan pensel.Aku tanya bila? Dia jwb...aritu.
Aritu tu maksud nya samada ari isnin atau selasa sebab rabu cuti Hari Malaysia.
Aku agak mesti ade something dalam kulit dia tu buat dia sakit mungkin kwn dia menggunakan pensel tekan.
Aku amik ketip kuku, aku kerjakan ....meraung2 dia menangis takut sakit.Jenuh memujuk nya.....last2 abahnya peluk n pegang dia, aku mencungkil tmpt bojolan kecik tu. sekejap je pun tk sampai 5 saat.

Tepat sekali tekaan aku.Mata pensel dari pensel tekan.Patut la sakit.
Danish...danish......ni kes semasa berada di Tadika la ni.
Biasa la kalau dah reramai tu...kena pulak budak lelaki. Apepun esok aku kene jugak bgtau cikgu tentang pekara ni supaya cikgu2 lebih beri perhatian pada budak2 disitu supaya mereka tidak bermain benda2 yg boleh mencederakan.Walaupun pekara ini tidak serius bg aku tp sekiranya tidak di ambil berat, takut2 ade kecederaan lain akan berlaku yg lebih teruk.
 Ade kesan lubang selepas ubat pensel yg terbenam dalam kulit tu dikeluarkan tadi

*Pengalaman baru untuk Danish kene operate dengan ibu :)



2nd Round Coklat Chip Atas Permintaan En Hb dan Ank2

Masih menggunakan sukatan dan bahan-bahan yang sama seperti sebelum ni cuma aku tambah walnut bg mereka yg suke mengunyah kekacang.


Setelah butter yg di pukul kembang masukkan telur dan esen vanila.Pukul lagi.


Masukkan tepung Butter Cake Nona sikit demi sedikit hingga habis.


Ni pulak badam dan walnut yg telah aku bakar sekejap dlm oven sebelum di masukan dalam adunan tadi.


Pastikan badam dan walnut tadi sejuk baru la di masukkan ke dlm adunan bersama coklat cip.Kacau hingga serata.


Bila adunan dah dikacau dan sekata.....boleh la dia bakar dgn menjemput2 sedikit sedikit ke atas loyang menggunakan sudu.


Kali ni ade penambaikan dr 1st round aritu...heheheh jejemput nye dh comel sket.Bila masak pun idak la kembang semangkok biskut nye...huhuhuhu


Ha......mmg biskut aku kali ni comey sikit. Rupa dh ok....rasa lg ok dr yg pertama aritu sbb nye...kali ni badam n walnut letak lebih. Dapat harga murah sikit beli bahan2 di kedai kek.sebelum ni beli bahan2 di mydin n econsave. Cume tepung Butter Cake Nona je tak der kt kedai bahan2 kek tu.



Bila susun dlm tupperware yang sama.....nape tk penuh???????????????????? owh ha hari ni buat ade 4 hero yg mengadap.So sementara msk semua....dah kene paw oleh hero2 ni termasuk hero tua (En Hb) heheheheh 


Cuti Hari Malaysia 16/09/2015 anak beranak melepak kat rumah tgk tv sambil melayan biskut coklat cip ibu nye yg tk seberapa ni nk di bandingkan dengan mereka2 otai2 yg pandai membuat biskut.

*Syukur walapun tak sepandai mana...tp masih ada yg meminati dan menghargai nya....Alhamdulillah #sayangkamusemuahinggakesyurga#

Monday, September 14, 2015

Mencintaimu


Pasai  minah Zahirah Macwilson ni la aku dah jadi penunggu setia depan tv tiap hari Isnin-Kamis pukul 7.00-8.00mlm.

Pasai dia ler jugak aku msk kelam kabut nk siap sebelum pkl 7....pasai dia ni jugak la aku mkn kdg2 nk tercekik nk cepat sblm pukul 7.....pasai dia ni jugak la  qimi terpaksa amik tender kemas meja mkn lps mkn.

Mkn mlm mmg aku dah tetap kan sebelum maghrib setiap hari.Pasai minah ni skang aku kene msk menu yg paling ringkas....hehheheheh
Semua pasai minah ni...krn kecantikan nya buat aku suke tgk dia






Coklat Chip in da Houze

Aktiviti aku bersama anak2 pada hari ahad semalam. dah lama nk mencuba resepi ni cuma belum berkesempatan.Dengan adunan coklat chip arini maka terasmi lah oven aku dengan membakar biskut pertama....sebab sebelum ni oven aku ni cuma di guna kan utk memanggang ayam jek.

Baru 1st time mengadun biskut.....aku memilih coklat chip sebab bahan2 nya sgt simple dan terdiri dr bahan yg aku biasa jumpa. Resepi ni resepi dari akk ipar aku.


Bahan2 yg aku guna seperti dalam gambar
*Sekotak tepung Butter Cake Nona
*250g Butter
*Sebiji Telur
*Sedikit esen vanila
*Secawan nestum
*Secawan Coklat chip
*Secawan badam hancur (di sangai sekejap)
*Secawan Walnut (tp aku guna kacang hiris, ikut suke) (di sangai)

 

Mula2 pukul butter sampai kembang, kemudian masuk kan telur dan esen vanila.Pukul lagi sambil tu masukkan sikit demi sedikit tepung butter cake nona hingga habis.Bila adunan sudah sebati, masuk kan nestum, coklat chip, badam dan hirisan kacang ke dalam adunan dan di kacau menggunakan spatula.Sesudah semua bahan tadi di kacau elok dan serata....maka boleh la ambil dan di jemput2 kan dia atas loyang pembakar.



Inilah rupanya setelah di jemput2 kan diatas tray.Heheh nmpk mcm kelakar jek....tp dogibap teruskan usaha utk membakar utk melihat hasil nya.


Bakar pada suhu 150 darjah celcius - 160 darjah celcius lebih kurang 15-20 minit.
Tray pertama cuak juga sbb bila di tekan pada biskut.....mcm dah msk tp lembik pulak mcm muffin.Dalam hati " owhhh tk per kot kot sejuk nnt dia rangup...tk per la try jek angkat"


Hahahahah montok2 kembang semangkuk jadi nye.......aku pun angkat la satu persatu walapun rupanya tk baper nk comey......heheheh susun dalam pinggan plastik supaya cepat sejuk nk tgk bila dah sejuk mau ke jadi rangup. 


Owh hoooo hooo....rupanya ptt la org tk mkn biskut time panas mcm nasi lemak yer.....
Memang crunchy bila dah sejuk.....hehhehe sukenyer hati bila rasa nya sgt la memuaskan hati....bukan hati aku je tau....anak2 aku dan juga hati en hb.Berkali2 en hb puji. Ecewah sama kembang dengan biskut rasa nya hati bila en hb memuji...keh keh keh

Lepas siap membakar....sempat mkn sesikit je sebab nk cepat ada urusan nk kluar. Nak hntr kerabu pegaga yg aku buat tgh hr tadi ke rumah mak mertua dan anak buah en hb yg mengandung.Dah lama dia menyebut kerabu pegaga mak su sedap.Kebetulan beli bahan2 utk buat biskut coklat chip pg tadi terjumpa pegaga.

Sampai semula rumah dah mlm. Pagi tadi (pg isnin)....wah aku tgk qimi dah siapkan 3 bekal yg berisi biskut coklat chip aku utk adik2 nya termasuk dia.Katanya nk mkn kat sekolah sbb mlm tadi tk puas mkn. ok la...mmg buat utk di mkn pun...... :)



Balik kerja tadi, aku dan Qimi menerjah trs ke dapur utk menerpa tupperware yg berisi biskut smlm.Heheheh tinggal beberapa keping je lebih dari dorang bawak bekal pagi tadi.sampai habuknya pun habis jadi rebutan. hehehheheh....

Ha .... tak lama tu en hb lak smp rumah balik dr kerja.
"Ibu, mn biskut smlm...?" 
Heheheheheh
"tu ha bang bekas nye.." sambil aku tunjukkan bekas yg dah kosong tu
"La.....sy beria blk ni nk mkn lg biskut tu....dah abis??????????" hampa :(
"Bu nnt buat lagi la...sedap..tak cukup n tk puas mkn....."
Wah.....betul ke ape yg aku dgr ni........kih kih kih.


"Feeling Happy - bila hasil usaha kita di hargai"

Wednesday, July 29, 2015

BERHARI RAYA DI SABAK BERNAM TAHUN NI.....

Tahun ni giliran beraya kat kg aku Sabak Bernam.Seronok bukan kepalang lg rasanya.Hihihih almaklumla beraya dengan mak abah n adik bradik yang lain

Yang semua balik...kecuali Atam n Alang.Atam kene kerja Alang pulak beraya di rumah mentua nye kt KL.

Along, Angah, Ude, Andak, Ateh, Awan dan Ucu semua dh berkumpul di Sabak Bernam.

Tahun ni juga aku jadi ketua masak....Adoiiiiiiii ponek n paneh! dari pagi smp ke petang dok memasak.Selalu along yg jadi ketua masak tp tahun ni lak along terpaksa bekerja kerana ramai staf dia yg dh start cuti.So dia cuti Raya hingga lepas raya.

Masing2 pulak berkumpul ni dengan menu tekak masing2.Merendang je sampai berjenis2....rendang hati untuk En asben, rendang daging utk awan, rendang udang untuk abah, rendang ayam utk semua. Lagi menu kuah kacang untuk semua.Yer la setahun sekali berkumpul mcm ni...penat pun rasa seronok.

Selesai masak maghrib trs berbuka.Menu berbuka kami ptg ni segala jenis rendang, kuah kacang serta nasi impit.Ade pulakkkkkk yg request suruh aku goreng bihun mcm semalam.Semalam aku goreng bihun sebungkus tk cukup.....arini msk 2 bungkus pulak.Solosai!!!!!!!

Heheheh...baru dorg tau..aku ni pun terror masak cuma aku cerdik sikit la...simpan skill tk tunjuk sebab kalau tunjuk skill...ini la padah nya.....heheheheh

Segala rendang dah siap.....kuah kacang sudah.....nasi impit sudah.....baju raya anak branak pun dah siap iron...rumah mak dah siap kemas.....

Sooooo..................

Bangun pagi ...kita rayaaaaaaaa....................................

SELAMAT HARI RAYA ...MAAF ZAHIR BATIN