Perjalanan Hidup Aku

~Coretan di kala suka duka ku bersama insan-insan sekeliling yang sentiasa di sisi ini walau dalam apa jua keadaan~

~Sayang Kamu Hingga Ke Syurga~

Monday, September 21, 2015

Roti Canai Sarapan Di Pagi Sabtu

Rasanya dah bertahun tk menguli roti canai, sejak kenal abg jual doh roti canai segera tu.Dh seminggu call abg tu tk dpt....msj pun dh tk dpt.....hmnnn dh tk kerja kat frozen food tu lagi kot.

Kalau dah teringin tekak ni memang tk boleh di tahan2.

Jumaat malam aku menguli utk sarapan pg sabtu.Cuti sekolah dh start lak tu. Aku menguli sekilo tepung.....aduhhhhhhh lenguh tgn....sakit jari jari aku menguli mlm ni.Tp tk per la esok blh mkn puas2.

Resepi pun aku ingat2 lupa....


Ni doh yg dah siap aku bulat2 kan ikut saiz yg di kehendaki.Aku buat besar genggam tgn aku.


Bila doh tu dh di bulat2 kan semua.Lumur kan doh2 tadi satu2 dengan planta.Mcm pic atas tu.Aku pun tak tau planta tu utk ape sebenarnya...yg pasti aku rasa supaya doh tu tk melekat antara satu sama lain dan melembut kan doh.

Dah siap doh di lumur dgn planta........aku tutup guna tudung saji.Esok baru la aku melepek nye.Nak menebor....aku mn pandai menebo mcm pakar2 roti canai.


Bangun pagi aku pun mula melepek roti2 canai utk sarapan En.Hb n anak2 aku.Heheheh lepek jgn tk lepek.Lipat jgn tk lipat..hihhihihihi..maka gitu la rupanya mcm dlm gambo tu jdi nya.....



Dah siap lepek boleh la kita msk atas kuali sampai msk.....
nak garing msk smp garing....tk suke garing msk ikut citarasa sendiri.
Biasa utk kami anak beranak....mmg tk kan kurang dr 10 keping.Cicah nye pulak sambal sardin. Biasa kalau dah sambal sardin...kompom2 blh cecah ke 15 keping skali lalu...hihihihihi

Bahan2 nye
*Sekilo tepung gandum
*2 sudu planta
*2 sudu susu pekat
*Garam di bancuh dengan air sejuk peti ais

Cara2 nye
*Gaul semua bahan dan uli hingga sebati dan utk doh yg lembut, uli la lama sikit dengan penuh kasih syg.Yg penting zikir jgn lupa utk mkn keluarga. :)

No comments:

Post a Comment