Perjalanan Hidup Aku

~Coretan di kala suka duka ku bersama insan-insan sekeliling yang sentiasa di sisi ini walau dalam apa jua keadaan~

~Sayang Kamu Hingga Ke Syurga~

Monday, September 14, 2015

Coklat Chip in da Houze

Aktiviti aku bersama anak2 pada hari ahad semalam. dah lama nk mencuba resepi ni cuma belum berkesempatan.Dengan adunan coklat chip arini maka terasmi lah oven aku dengan membakar biskut pertama....sebab sebelum ni oven aku ni cuma di guna kan utk memanggang ayam jek.

Baru 1st time mengadun biskut.....aku memilih coklat chip sebab bahan2 nya sgt simple dan terdiri dr bahan yg aku biasa jumpa. Resepi ni resepi dari akk ipar aku.


Bahan2 yg aku guna seperti dalam gambar
*Sekotak tepung Butter Cake Nona
*250g Butter
*Sebiji Telur
*Sedikit esen vanila
*Secawan nestum
*Secawan Coklat chip
*Secawan badam hancur (di sangai sekejap)
*Secawan Walnut (tp aku guna kacang hiris, ikut suke) (di sangai)

 

Mula2 pukul butter sampai kembang, kemudian masuk kan telur dan esen vanila.Pukul lagi sambil tu masukkan sikit demi sedikit tepung butter cake nona hingga habis.Bila adunan sudah sebati, masuk kan nestum, coklat chip, badam dan hirisan kacang ke dalam adunan dan di kacau menggunakan spatula.Sesudah semua bahan tadi di kacau elok dan serata....maka boleh la ambil dan di jemput2 kan dia atas loyang pembakar.



Inilah rupanya setelah di jemput2 kan diatas tray.Heheh nmpk mcm kelakar jek....tp dogibap teruskan usaha utk membakar utk melihat hasil nya.


Bakar pada suhu 150 darjah celcius - 160 darjah celcius lebih kurang 15-20 minit.
Tray pertama cuak juga sbb bila di tekan pada biskut.....mcm dah msk tp lembik pulak mcm muffin.Dalam hati " owhhh tk per kot kot sejuk nnt dia rangup...tk per la try jek angkat"


Hahahahah montok2 kembang semangkuk jadi nye.......aku pun angkat la satu persatu walapun rupanya tk baper nk comey......heheheh susun dalam pinggan plastik supaya cepat sejuk nk tgk bila dah sejuk mau ke jadi rangup. 


Owh hoooo hooo....rupanya ptt la org tk mkn biskut time panas mcm nasi lemak yer.....
Memang crunchy bila dah sejuk.....hehhehe sukenyer hati bila rasa nya sgt la memuaskan hati....bukan hati aku je tau....anak2 aku dan juga hati en hb.Berkali2 en hb puji. Ecewah sama kembang dengan biskut rasa nya hati bila en hb memuji...keh keh keh

Lepas siap membakar....sempat mkn sesikit je sebab nk cepat ada urusan nk kluar. Nak hntr kerabu pegaga yg aku buat tgh hr tadi ke rumah mak mertua dan anak buah en hb yg mengandung.Dah lama dia menyebut kerabu pegaga mak su sedap.Kebetulan beli bahan2 utk buat biskut coklat chip pg tadi terjumpa pegaga.

Sampai semula rumah dah mlm. Pagi tadi (pg isnin)....wah aku tgk qimi dah siapkan 3 bekal yg berisi biskut coklat chip aku utk adik2 nya termasuk dia.Katanya nk mkn kat sekolah sbb mlm tadi tk puas mkn. ok la...mmg buat utk di mkn pun...... :)



Balik kerja tadi, aku dan Qimi menerjah trs ke dapur utk menerpa tupperware yg berisi biskut smlm.Heheheh tinggal beberapa keping je lebih dari dorang bawak bekal pagi tadi.sampai habuknya pun habis jadi rebutan. hehehheheh....

Ha .... tak lama tu en hb lak smp rumah balik dr kerja.
"Ibu, mn biskut smlm...?" 
Heheheheheh
"tu ha bang bekas nye.." sambil aku tunjukkan bekas yg dah kosong tu
"La.....sy beria blk ni nk mkn lg biskut tu....dah abis??????????" hampa :(
"Bu nnt buat lagi la...sedap..tak cukup n tk puas mkn....."
Wah.....betul ke ape yg aku dgr ni........kih kih kih.


"Feeling Happy - bila hasil usaha kita di hargai"

No comments:

Post a Comment